گروه بین‌الملل: درحالی‌که به خاطر خشونت‌های پاکستان بیش از 300 هزار نفر در مناطق قبیله‌نشین این کشور در معرض تهدید گرسنگی قرار دارند روز گذشته بار دیگر وزیرستان شمالی شاهد حمله موشکی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بود.

آوارگان پاکستان

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حمله موشکی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در وزیرستان شمالی روز گذشته کشته شدن حداقل 18 نفر را به‌دنبال داشت. مقام‌های امنیتی منطقه اعلام کردند که در این عملیات حداقل 6 موشک به اهدافی در روستای میرعلی اصابت کرده است اما هنوز اطلاعات دقیقی درباره مشخصات کشته شدگان در دست نیست.

مقام‌های واشنگتن با وجود انتقادهای گسترده در طول ماه‌های گذشته عملیات هواپیماهای بدون سرنشین خود را در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان به‌طور چشمگیری افزایش داده‌اند. گفته می‌شود این حملات که توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) رهبری می‌شود در سال‌جاری دو برابر شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال‌جاری حداقل 640 نفر در 100 عملیات هواپیماهای بدون سرنشین کشته شده‌اند. هر چند دولت آصف‌علی زرداری برای کاهش خشم مردم از کشتار غیرنظامیان این کشور بارها این حملات را محکوم کرده است اما گزارش‌هایی وجود دارد که همکاری نزدیک اسلام‌آباد با واشنگتن را در این رابطه نشان می‌دهد.

عملیات آمریکا در مناطق قبیله‌نشین پاکستان در حالی ادامه دارد که روز گذشته سازمان ملل متحد اعلام کرد به خاطر افزایش خشونت‌‌ها، فعالیت توزیع غذای خود را در منطقه قبیله‌نشین باجور متوقف کرده است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که یک بمب‌گذار انتحاری با منفجر کردن کمربند انفجاری خود در میان تجمع مردم در مقابل یک مقر برنامه جهانی غذا باعث کشته شدن حداقل 45 نفر شد.

هماهنگ‌کننده منطقه‌ای برنامه جهانی غذا در گفت‌وگو با خبرگزاری آشوشیتدپرس اعلام کرد که 4 مرکز وابسته به سازمان ملل متحد در باجور تعطیل شده‌اند و دیگر اقدام به توزیع کمک‌های غذایی خود نمی‌کنند. گفته می‌شود کمک‌های سازمان ملل متحد در این منطقه غذای حداقل 41 هزار خانواده را تامین می‌کرد و در این شرایط حداقل 300 هزار نفر از مردم باجور با توقف فعالیت‌ سازمان‌های وابسته به سازمان ملل در معرض تهدید گرسنگی قرار دارند.

هر چند در مناطق قبیله‌نشین دیگر، همچنان دفاتر برنامه جهانی غذا در حال فعالیت هستند اما احمد جمال از مقام‌های این سازمان می‌گوید آوارگان پاکستانی مناطق دیگر مجاز به دریافت این کمک‌ها نیستند. مقام‌های سازمان ملل متحد اعلام کرده‌اند برای پایان شرایط سختی که مردم باجور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و ادامه فعالیت‌ها برای توزیع غذا تلاش خواهند کرد.
گفته می‌شود که برنامه جهانی غذا در سال‌جاری کمک‌های خود را به 2.6 میلیون نفر از کسانی که در شمال غربی پاکستان به خاطر خشونت‌ها مجبور به فرار از خانه‌هایشان شده بودند رسانده‌ است. اکنون محدود شدن فعالیت‌های امدادرسانی می‌تواند یک تهدید جدی برای مردمی که در معرض حملات مختلف قرار دارند به حساب ‌آید.

ارتش پاکستان از سال 2008 عملیات مختلفی در باجور داشته که در بسیاری از آنها پیروزی خود را اعلام کرده است. با وجود این هنوز امنیت و آرامش به این منطقه بازنگشته است و شبه‌نظامیان با کشتار مردم هر چند وقت یکبار عرض اندام می‌کنند. باجور یکی از مناطق قبیله‌نشین پاکستان به حساب می‌آید که مقام‌های آمریکا آن را پناهگاه شبه‌نظامیان می‌دانند.

واشنگتن به‌شدت در تلاش است که عملیات نظامی در مناطق قبیله‌نشین پاکستان را به هر شکلی گسترش دهد. هفته گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز از طرح مقام‌های آمریکا برای عملیات نظامی نیروهای ویژه این کشور در خاک پاکستان خبر داد که با واکنش سخت مقام‌های اسلام‌آباد روبه‌رو شد. درحالی‌که کشتار غیرنظامیان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین باعث خشم مردم پاکستان شده است مقام‌های اسلام‌آباد تحت فشار شدیدی از سوی واشنگتن برای گسترش عملیات نظامی خود در این مناطق حساس قرار دارند.

تهدید همه جانبه

مردم پاکستان هنوز با مشکلات سیل گسترده در این کشور که 6 ماه قبل باعث کشته شدن 1600 نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر شد دست و پنجه نرم می‌کنند. در این میان از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر نظامیان آمریکا هر چند وقت یک بار هواپیماهای بدون سرنشین خود را از پایگاه‌های سری خود در منطقه بلند می‌کنند و با اطلاعات سازمان سیا مناطق قبیله‌نشین پاکستان موشک‌باران می‌شود.

اطلاعات خبرچین‌ها همیشه دقیق نیست و به‌همین‌خاطر در بسیاری از موارد زن‌ها و بچه‌ها به جای رهبران فرضی طالبان هدف این حمله قرار می‌گیرند. ارتش پاکستان تحت فشار مقام‌های آمریکا حملات خود را پیگیری می‌کند و مردم به خاطر ترس از جانشان مجبور به فرار از خانه‌هایشان می‌شوند. شبه‌نظامیان طالبان هم برای گرفتن انتقام از آمریکایی‌ها و ارتش، حملات انتحاری خود را ادامه می‌دهند. هر کسی به فکر اهداف خود است و این مردم پاکستان هستند که در این میان به هر عنوان و بهانه‌ای قربانی می‌شوند.

کد خبر 124246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز